listopada 07, 2019

Bizneswomen w Dubaju- Historia Hudy Kattan


Mona Kattan i Huda Kattan. Okładka magazynu Grazia. Zjednoczone Emiraty Arabskie


Dubaj to miejsce gdzie wiele kobiet szczególnie o arabskich korzeniach odnosi spektakularne sukcesy. Z moich obserwacji  wynika, iż najczęściej dotyczy to sektora  „beuaty”, czyli związanego głównie z pięknem, kosmetykami i modą. Jak na razie udało mi się poznać osobiście trzy bizneswomen, arabskiego pochodzenia, które z wielką pasją i powodzeniem rozwijają swój biznes właśnie w Dubaju i które w tym celu się tu własnie osiedliły. 
Jedną z tych osób  i niewątpliwie bardzo popularną na całym  świecie w branży kosmetyków jak i social mediów jest Huda Kattan, która stoi na czele marki kosmetycznej Huda Beauty. Tworzy ją razem z dwoma siostrami Moną i Alyą. 
Miesięcznik Forbes przyznał Hudzie niedawno 3 miejsce wśród najbardziej wpływowych kobiet a 36 miejsce  wśród self made najbogatszych kobiet Ameryki.Każda z Pań z tej listy utorowała swoją biznesową drogę sama, niejednokrotnie pokonując liczne problemy i przeszkody. Nie inaczej było z Hudą Kattan, która urodziła się w Oklahoma City, ale dorastała na przedmieściach miast w Tennessee i Massachusetts. Ma ona korzenie arabskie, a dokładnie irackie. W dzieciństwie, jej rówieśnicy bardzo często przekręcały jej imię i zamiast Huda nazywały ją Heidi. Jeszcze w czasie pobytu w USA studiowała finanse i ukończyła uczelnię z wyróznieniem. W 2006 roku przeniosła się do Dubaju gdzie jej ojciec otrzymał posadę nauczyciela (z wykształcenia jest  inżynierem mechaniki). 
Tu też początkowo Huda rozwijała swoją karierę w rekrutacji pracując w centrum finansowym. Jednakże gdy  w Dubaju doszło do recesji, straciła pracę co wymusiło na niej ułożenie nowego planu na życie. Postanowiła wrócić do Los Angeles i przekwalifikować się studiując w szkole wizażu u Joe Blasco. Była osobistą mekupistką  m.in. Evy Longori. Do dziś Panie utrzymują przyjacielskie kontakty. Następnie w 2009 roku powróciła do Dubaju, gdzie początkowo malowała za darmo znajomych, lub okazjonalnie dorabiała malując ludzi na eventach czy różnych sesjach zdjęciowych. W końcu została zatrudniona jako wizażystka przez firmę Revelon. W 2010 roku Huda zaczęła pisać bloga związanego z urodą. Jak przyznała później w jednym z wywiadów, z takim właśnie zamysłem powróciła do Emiratów. Blog założony na WordPress nazwała Huda Beauty (Huda w języku arabskim znaczy  guidance- poradnictwo). W tym czasie w Dubaju był to jeden z pierwszych blogów poświęconych tematyce piękna i mody. Bardzo szybko za sprawą licznych tutoriali makijażowych i innych ciekawostek jakie tam umieszczała, blog stał się bardzo popularny a ona sama została gwiazdą blogosfery. Będąc na fali popularności i wykorzystując niszę w ryku, w 2013 roku Huda wypościła kolekcję imponujących sztucznych rzęs, które zaczęły nosić m.in. takie gwiazdy jak Kim Kardashian. Stały się one jednym z najlepiej sprzedających się produktów w sklepach Sephora na całym świecie. Kolejne kosmetyki jakie wyszły spod jej ręki (pomadki, konturówki, cienie do powiek, korektory, podkłady itp.) stały się także hitem na rynku i można je znaleźć w kosmetyczce każdej kobiety uwielbiającej się malować. W Polsce jej produkty można dostać m.in. w sklepie Sephora i są popularne głównie wśród profesjonalnych makijażystek. 

 Artykuł w magazynie Grazia. Zjednoczone Emiraty Arabskie Październik 2019

Huda w swoich działaniach idzie także o krok dalej, gdyż sama niejednokrotnie promuje i wymyśla nowe trendy w makijażu. Metaliczne usta, turkusowe lub różowo złote cienie do powiek czy też brwi rogi to jej pomysły, które następnie kopiują pasjonaci makijażu. 
Jej filmiki na Youtubie niejednokrotnie mają ponad 2 miliony wyświetleń. Na instagramie śledzi ją ponad 35 milionów osób (dane z 2019 roku). 
Jest ona przykładem biznesmenki, która wie doskonale jak swoją popularność w sferze social mediów przekuć na pieniądze. Dodatkowo w 2018 roku wypuściła z udziałem własnym i jej rodziny swój reality show Huda Boss (do obejrzenia na facebooku za darmo). Pokazuje tam kulisy prowadzenia swojego biznesu, łącznie z tym że nie zawsze jest łatwo i przyjemnie. Jak sama twierdzi, robi to po to by dać wskazówki młodym przedsiębiorcom jak prowadzić biznes a przy okazji pokazać, że do porażki czy błędu także należy się przyznać. 
Codziennie znane marki kosmetyczne zgłaszają się do niej by promowała je na Instagramie. Za jeden post inkasuje ponad 66 tyś. złotych. Choć jak sama przyznaje, obecnie sama wybiera co będzie promować i robi to bezinteresownie, za darmo.Wartość jej firmy kosmetycznej Huda Beauty szacuje się na 611 milionów dolarów (dane z 2019 roku). 
Hudę pokochało wiele osób na świecie za jej wkład w  edukowanie kobiet w sferze makijażu, a także za to że bez problemu przyznaje się do zabiegów estetycznych jakie przechodziła. Nie omija ją także hejt w internecie, szczególnie gdy wypuściła serie filmików gdzie nieudolnie (jak sama przyznaje) mówi po arabsku. 
Przypomnę przy okazji, że w Zjednoczonych Emiratach Arabskich krytycznie wypowiadanie się na czyjś temat publicznie i obrażanie jest karalne, dlatego przynajmniej lokalnie omija ją krytyka. Więcej na ten temat można przeczytać w mojej książce „Dubajski savoir-vivre”.   

Książka "Dubajski savoir-vivre" wkrótce do kupienia w księgarniach

Cztery godziny dziennie zajmuje jej komunikowanie się z fanami i selekcjonowanie treści kolejnych postów. Jak twierdzi, z rolą bycia influenserem wiąże się wiele obowiązków, a jednym z nich jest bycie odpowiedzialnym za swoich fanów i ciągłe pozostawanie z nimi w kontakcie. Oni są bowiem prawdziwym źródłem sukcesu firmy. 
Prywatnie Huda jest szczęśliwą żoną i matką ośmioletniej córki Nour. Wraz z mężem poznali się na studiach w wieku 17 lat a pobrali 10 lat później w 2008 roku. Mąż obecnie wspiera ją w prowadzeniu biznesu, pełniąc funkcje dyrektora operacyjnego. Jest ona kochającą matką, która organizuje czas tak, by jak najwięcej poświęcać go córce. Gdy tylko to możliwe odbiera ją osobiście ze szkoły i angażuje się w poznawanie przyjaciół jej córki. Miałam możliwość poznania prywatnie Hudy. Jest ona przemiłą kobietą, która nie wywyższa się, chętnie pozuje do zdjęć i jest naturalna w swoim zachowaniu. Jej córka Nour to kulturalne i pogodne dziecko, na którą sława mamy jak na razie negatywnie nie wpływa. Jak sama Huda przyznaje chce by jej dziecko miało wszystko, ale z drugiej strony by nie było rozpieszczone za bardzo. 

Przyjęcie Halloween u Hudy i jej córki Nour

Na Instagramie czy Snapchat możesz zobaczyć Hudę także bez makijażu, przez co chce pokazać że jest jak każdy zwyczajny człowiek. Chętnie też upublicznia wizerunek swojej córki, która występuje w reality show jej produkcji. 
Podziwiam ją za jej odwagę i podążanie w życiu za tym czego pragnie i co jest jej pasją. 
Z tego co zdołałam zaobserwować, wiele możemy się nauczyć od arabskich bizneswomen, gdyż większość z nich podobnie postępuje. Wspólną dla nich  cechą jest to, że nie ma dla nich nic niemożliwego. Bezgranicznie wierzą w to, iż należy podążać za swoimi marzeniami, nieważne jak mało realne mogą się one wydawać. Swe pragnienia przekuwają w działania. Nie przejmują się tym co ktoś o nich może pomyśleć lub powiedzieć. Śmiało, bez krępacji zadają pytania i podążają w kierunku który uznają za słuszny. Nie idą na kompromisy, jeśli chodzi o dobieranie współpracowników czy też wypuszczanie nowego produktu. Jasno komunikują to czego wymagają  i bez ogródek to egzekwują, mówiąc otwarcie to co im się nie podoba. W życiu prywatnym dla rodziny i przyjaciół są współczujące i pomocne, ale jeśli chodzi o biznes  są konsekwentne i bezlitosne. Znają swoją wartość i jednocześnie doceniają to co mają i celebrują każdy dzień. Wiedzą iż  szczególnie w branży „beauty” ich wygląd ma ogromne znaczenie dlatego restrykcyjnie podchodzą do swojej diety i ćwiczeń.  Gdy trzeba, bez zastanowienia korzystają z wszelkich zabiegów medycyny estetycznej. Swoje umiłowanie do piękna i estetyki przenoszą na wszystkie dziedziny swego życia, w tym na środowisko je otaczające- dom, biuro. Rodzina to dla nich nadrzędna wartość, której będą bronić zawsze i wszędzie i ponad wszystko. Kochają swoje dzieci i mimo wielu obowiązków starają się z nimi spędzać jak najwięcej czasu. Pragną by miały one wszystko i zawsze czuły się szczęśliwe. Swoją postawą i zachowaniem, swoje córki wychowują na silne i przedsiębiorcze kobiety. Każde ich działanie i pomysły dopingują ze zdwojoną siłą. Każdy najmniejszy wyczyn dziecka celebrują z wielką pompą, umiejętnie w ten sposób budując wysokie poczucie wartości i wzbudzając chęć do kontynuowania wszelkich działań. Swoich mężów dopieszczają i uwodzą, niezależnie jak długi jest ich staż małżeński. Z drugiej jednak strony dążą do niezależności i do tego by mężczyzna je podziwiał na każdym kroku. Przy bliższym poznaniu, w świecie realnym jeszcze bardziej zachwycają. Ich wizerunek w świecie wirtualnym jest spójny z tym na co dzień, rzeczywistym. Większość tych kobiet obrało Dubaj jako docelowe miejsce swojego biznesu, gdyż jak twierdzą panuje tu kultura startapu i wizjonerskiego podejścia w każdej dziedzinie. 
Huda Kattan i jej siostry  (Huda Beauty)  często nazywa się  Kardashiankami Bliskiego Wchodu- choć same nie lubią tego określenia- nie chcą być z nikim porównywane.  Myślę, że, jeżeli jeszcze nie poznałeś tej marki to koniecznie zapamiętaj nazwę Huda Beuaty gdyż wydaje mi się, że jeszcze nie jeden raz o niej usłysz, także w Polsce. 
 
P.S. Jeśli chciałbyś się dowiedzieć o kolejnej bizneswoman z mojej listy, jak rozpoczęła swój biznes, jak łączy życie prywatne z zawodowym to daj znać w komentarzu  
 

Z Hudą i Moną na przyjęciu Halloween

Z Hudą Beauty


1 komentarz: